Wat is een merkstrategie?

Een merk is net een mens. Daarin is de merkstrategie het DNA.

Deze vormt de basis waaruit het merk is gevormd. Dit is ook altijd de langetermijnplanning: de droom. Waar werken we heen, waarom bestaat de onderneming en hoe werken we hierheen (stap voor stap).

Hiermee maak je een onuitwisbare plek in zowel het hoofd als het hart van je doelgroep. De merkstrategie maakt dat je één verhaal gaat vertellen, maar zorgt ook voor een onvervangbare en relevante communicatie. Door je kernwaarden te delen met jouw doelgroep en (toekomstige) personeel, bouw je aan een gemeenschap van merkambassadeurs en vergroot je je impact exponentieel.

Meer over merkidentiteit
Merkstrategie - Het merk DNA

Waarom is een goede merkstrategie onmisbaar?

Een sterke merkstrategie vormt de basis van alles wat je doet op de lange termijn. In de merkstrategie staat de visie, de missie, de wat, de hoe en waarom je doet wat je doet. Daarnaast voeg ik ook de behoefte die gevuld wordt, de belofte die gemaakt wordt, de beleving die je krijgt en het bewijs daarvoor er ook aan toe.

Deze basis geeft logischerwijs de richting aan jouw merk, waarbij elk element van je merk op elkaar is afgestemd voor maximale impact. Deze strategie biedt handvaten voor je marketing en alle communicatie. Aan de basis van elk impactvol merk ligt een doordachte merkstrategie en daarmee ene helder merkverhaal.

Merkstrategie - wat zit erin?

Mijn werkwijze

  1. Kern Team Selectie: We starten met het selecteren met een team. Dit team is een groep van ongeveer 6 mensen uit verschillende hoeken van het bedrijf. Denk hierbij aan sales, marketing, HR, etc… Het team werkt nauw met mij samen, levert alle input en heeft keuze bevoegdheden.
  2. Sessie & Ontdekking: We wijden een ochtend (4 uur) aan een diepgaande brainstormsessie, waarbij ik vragen stel en we samen op zoek gaan naar het (collectieve) antwoord.
  3. Presentatie: Na alle input te hebben verzameld ga ik aan de slag om dit te verwerken. Deze input verwoord ik in een merkstrategie die ik vervolgens presenteer.

Een merkstrategie is geen statisch document, maar een levend proces dat mee-evolueert met zowel de wereld om ons heen als met de stappen die je merk neemt. Het is cruciaal om je merkstrategie regelmatig te herzien en aan te passen aan de veranderende tijden en markten.

Ik begeleid je graag in jouw merkstrategie die niet alleen jouw merk versterkt, maar ook een blijvende indruk achterlaat op je doelgroep en medewerkers. Samen maken we van jouw merk een blij merk met succes en betekenis :D.

Meer over wie ik ben
Merkstrategie - werkwijze

Voorbeelden

Aan de slag? Stuur me een mail en we kijken samen naar de volgende stap.