Logo ontwerp

Een logo van bv. Nike of Google herkent iedereen direct. Een goed logo is daarom van onschatbare waarde voor je herkenbaarheid en het bouwen aan vertrouwen. Maar hoe maak je zo’n logo?

Hier zijn 5 tips die ik gebruik bij het ontwerpen van een logo.

Hou het simpel

Hoe simpeler hoe beter! Het simpel houden van een logo is meestal ontzettend krachtig. Uiteraard is een complex logo ook een optie, maar dit brengt wel wat uitdagingen met zich mee in bv. schaalbaarheid. Daarnaast kan complexiteit afleiden van de boodschap en herkenbaarheid.

Dit klinkt misschien logisch, maar hoe hou je een logo simpel. Begin in zwart-wit. Klopt het logo in zwart-wit? Communiceert het wat je wilt en is het design interessant genoeg, dan heb je een sterke basis van een logo.

Logo ontwerp simpel

Herkenbaar

Ik hoor mijn kinderen, elke keer als we op de snelweg rijden, al schreeuwen: McDonalds.

Naast simpel is herkenbaar net zo belangrijk. Denk aan de ‘M’ van McDonalds. Dit logo is voor iedereen binnen seconden herkenbaar (zelfs al waren ze er nog nooit geweest) en heeft geen uitleg verder nodig. De vorm en kleur spelen hierbij een belangrijke rol. Dit zijn elementen die iets toevoegen aan het gevoel bij het logo (kleur voegt bv. emotie toe).

Logo ontwerp herkenbaar

Tijdloos

Je logo veranderen kost, naast veel geld, ook een stuk van je herkenbaarheid. Een tijdloos logo is daarom veel waard, maar het is daarmee ook meteen heel lastig. Wat is tijdloos namelijk? Mijn kijk hierop is: hoe dichter je op je eigen merk waarden/identiteit blijft, hoe tijdlozer het merk zal blijven. Dit omdat het voor jouw organisatie een logische kleur, vorm of object is en dat blijft, omdat het gekoppeld is met jouw waarden.

Voelt je logo verouderd en niet meer passend bij je organisatie? Is er iets gebeurt waardoor je organisatie en merk een slechte reputatie heeft gekregen? Veranderd er iets in je organisatie en daarmee de waarden? Dan is een rebranding op zijn plek.

Logo ontwerp tijdloos

Schaalbaar

Een goed logo blijft duidelijk, ongeacht de grootte. Denk daarom goed na waar je logo gebruikt gaat worden: website, social media, advertenties en nog veel meer mogelijkheden. Als jouw logo slecht schaalbaar is kan dit veel effect hebben op de herkenbaarheid van je logo en daarmee merk. Test daarom of je logo goed overkomt op zowel kleine applicaties als op grote billboards.

Als je een logo hebt met veel details kan je die wel ‘groot’ gebruiken, maar niet in het klein. In dit geval is het gebruik van een beeldmerk een oplossing. Een voorbeeld hiervan is de rode ster van Heineken bv. Deze staat in het logo, maar kan ook los worden gebruikt waardoor er nog steeds herkenbaarheid is i.c.m. de groene en rode kleuren.

Logo ontwerp schaalbaar

Alleen van jou (uniek)

Als laatste: het logo moet passen bij jouw organisatie. Bouwen op jouw merkwaarden, je waarom je doet wat je doet en jouw merkverhaal. Door deze elementen te gebruiken als basis voor jouw logo bouw je aan een tijdloos logo wat uniek is voor jouw organisatie (het match namelijk bij jouw verhaal). Maak bv gebruik van speelse elementen als dit een kernwaarde is van jouw merk.

Hou daarnaast de industrie en concurrenten in het oog. Je wilt niet een logo kiezen die dicht bij die van een concurrent ligt. Dat gaat voor verwarring zorgen. En denk ook aan je doelgroep: waarmee voelen ze zich aangesproken?

Een logo staat gelukkig niet op zichzelf, maar is onderdeel van jouw huisstijl. Alles moet daarin ook samen komen: kleur, vorm, beeld en dus ook logo.

Gratis advies gesprek Huisstijl ontwerpen
Logo ontwerp uniek